Основні лінії силуету: горизонтальні, вертикальні. Конструктивні,
конструктивно-декоративні та декоративні лінії в одязі
Силует — це
площинно-зорове сприйняття об'ємних форм одягу, чітко обмежених контурами, є
основним фактором у виборі модної форми. Силует одягу характеризується ступенем
прилягання виробу до статури по лінії грудей, стегон, кроєм рукава, висотою і
шириною плечей, довжиною виробу та його шириною внизу.
Сучасний силует
одягу простий, зручний, компактний, багатофункціональний.
Розрізняють два види силуету: скульптурний
і декоративний. Одяг скульптурного силуету повторює форму людського тіла, а
декоративного - відступає від природних форм статури, часто замасковує їх. Для
точнішої характеристики силуету використовують геометричні фігури. Так, силует,
побудований паралельними лініями, нагадує прямокутник або квадрат і має назву
прямого. Одяг прямого силуету може мати як чітко виражену форму, коли
виділяються площини переду, спинки, боків, так і невизначену м'яку форму.
Якщо основні лінії розходяться внизу,
силует нагадує трапецію. Силует може мати вигляд трикутника, овалу або складних
фігур. За щільністю прилягання одягу до статури розрізняють три основні силуети:
приталений, напівприталений, вільний (прямий, трапеція).
Приталений силует
характеризується тонкою талією, широкими або акцентованими плечима і розширеною
спідницею.
Одяг напівприталеного силуету
плавно розміщується вздовж статури з незначним розширенням донизу.
За вільним силуетом
створюється одяг прямих або розширених донизу форм.
Кожен з цих силуетів може мати різні
варіанти. Силует одягу утворюється силуетними, тобто контурними лініями.
Силуетні лінії визначають
рамку виробу, в межах якої розробляється фасон і форма одягу. Внутрішня форма
одягу створюється за допомогою конструктивних, конструктивно-декоративних та
декоративних ліній.
Конструктивні лінії утворюють
основу композиції моделі. Вони позначають контури форми виробу та лінії з'єднання
деталей. Це лінії плечових і бокових швів, шви верхньої частини переду і
спідниці, шви пройми, нижні шви рукавів, шви на лінії талії, виточки:
нагрудної, ліктевої, талієвої. За допомогою цих ліній створюється об'ємна форма
виробу і правильна посадка його на статурі. Конструктивні лінії малопомітні в
моделі й сприймаються як закономірність у побудові основи форми.
Конструктивні лінії можуть мати
подвійне навантаження: створюють форму одягу й одночасно збагачують її, тобто
прикрашають. Такі лінії називають конструктивно-декоративними. Це лінії
рельєфів, підрізів, пройми, підкреслені оздоблювальною строчкою, оформлені
кантом, нагрудна виточка, переміщена у м'яку складку від плеча, верхній шов
рукава, оформлений декоративною строчкою тощо.
Декоративні лінії — це лінії, що
використовуються під час розробки фасону. До них належать лінії, які
утворюються оздобленням різних видів: мереживом, вишивкою, бейкою, защипами,
складками, зборками. Декоративними можна вважати і контурні лінії деталей
коміра, манжет, кишень, поясів. Іноді в одній моделі застосовують конструктивні
й декоративні лінії, що мають між собою пов'язуватися і доповнювати одна одну.
У разі поєднання декоративні лінії
розглядаються як провідні, отже, підпорядковують собі конструктивні.
В основі композиції завжди лежить
яка-небудь одна лінія, з якою пов'язуються всі інші. Часто у вирішенні
композиції вихідним моментом є лінія горловини або лінія грудей, лінія талії,
стегон, низу, тобто лінії, які визначають природні точки статури. У сучасному
одязі лінію горловини оформлюють у вигляді каре, овалу, човника, трапеції тощо,
а лінію плечей, грудей, стегон, зазвичай, проектують на природному місці,
підкреслюючи бантом, поясом, кокеткою тощо. Лінія талії також може бути на
природному місці, іноді вище або нижче, а лінія низу, залежно від моделі, -
прямою, кривою, зигзагоподібною.
Лінії мають і естетичне значення. Вони
можуть бути прямими, горизонтальними, вертикальними, плавними, діагональними.
Вертикальні
лінії підкреслюють строгість, лаконічність, зорово видовжують
статуру.
Горизонтальні лінії означають
стійкість, статичність моделі, зорово зменшують статуру, розширюють в області
грудей (кокетки, підрізи зі зборками на лінії стегон).
Діагональні
лінії визначають рух, динаміку та застосовуються у м'яких
драпуваннях деталей одягу.
Плавні лінії характеризуються
м'якістю. Ці лінії використовуються у вигляді круглих кокеток, басок, плавних
рельєфів.
Моделюючи сукню або інший одяг,
необхідно пам'ятати, що надмірне використання різних ліній може порушити
цілісність композиції, гармонію його частин. Виразність і цілісність форми
одягу досягаються